Wednesday, March 6, 2013

Biozone


Rasanya ramai kat luar sana yg tau n penah dengar pasal biozone.. so today let me share about demo aper yg biozone boleh buat...  contoh: AYAM..
Gambar kat bawah nie adalah contoh bila kita biozonekan ayam.. ayam yg dibeli kat kedai tu..
 
Ni ayam yg kita biozonekan sebelum masak.. ayam direndam dengan air di dalam bekas kaca. Masukkan batu seramik untuk prosess biozoning.
Selepas 30 saat, buih2 putih yang berbau mula terhasil dari proses biozone.
Selepas 15 minit semakin banyak buih terbentuk.
Selepas 30 minit separuh mangkuk kaca tertutup dengan buih yang berbau hanyir. OMG..
Ini buih yang terbentuk dari proses biozoning yang sebenarmya bukan buih. Gumpalan asing ini lebih banyak terhasil jika ayam di potong kepada beberapa bahagian… bila gumpalan itu dibakar….anda ingin tahu apa hasilnye???
Hasilnya gumpalan asing ini tidak terbakar langsung. Ia hanya berubah warna! Kesimpulannya, gumpalan ini akan tetap kekal dalam badan kita jika ia tidak ikut keluar melalui proses pembuangan.. 
Gumpalan asing ini ialah fatty asid yang biasanye terdapat di dlm ayam atau daging. Kebanyakkan gumpalan asing ini ialah polymer-based compounds yang susah untuk diserap oleh badan, tetapi jika badan kita mampu menyerap pada kebiasaannya ia akan masuk ke dlm salur darah yang akan menyebabkan masalah kesihatan.

Mungkin kita asyik fikir kenapa zaman sekarang ni orang senang nak dapat penyakit. Padahal zaman mak-mak kita dulu pun makan ayam jugak. tapi tak sakit.. Mungkin sekarang ni banyak sangat  chemical-chemical yg digunakan. Nak bagi ayam besar senang jer. cucuk.. Zaman dulu mana dapat ayam nak besar dlm masa singkat.. tunggular 5-6 bulan barular boleh makan ayam kalau bela sendiri tu. .itupun tak aderlar gemuk2 mcm ayam skang nie.. ayam skang nie besar2..kalau tak caya pegi kedai mamak mana2 tgk peha ayam dia.. mak ai.. besarnya.. bandingkan dgn ayam2 kampung.. peha ayam kampung alahai.. halus2 jer .. alar2 kaki model gitu.. eheh..
Kita plak main bedal jer semua benda kan? lagi besar lagi kita suka.. tapi dengan adanye alatan canggih seperti BioZone ni…In sha allah sekurang2nya kita berusaha utk mengurangkan percentage penyakit2 yg boleh menyerang tubuh badan kita..
Jadi kepada yg berminat dgn biozone boleh hubungi saya ok:)
FAZILA SHUHAIMI

No comments:

Post a Comment